Chaire: Ayurveda blog

Een weg naar eenvoud en eerlijkheid: Ayurvedisch leven en eten

2 maaltijden uit het yogaweekend. en een mjammie tussendoortje

Posted by chairemy op 29 september 2015

Afgelopen weekend met 4 deelnemers een huisje gehuurd op een bungalowpark en intensief bezig geweest met yoga en meditatie. Deels in stilte. Bij zo’n weekend horen natuurlijk een paar heerlijke maaltijden, samen (in stilte) voorbereid en gekookt. Mild gekruid, licht verteerbaar, dat eet het beste in zo’n weekend. Beide maaltijden voor 5 personen.

Heb je ook belangsteling voor een betaalbaar yoga-meditatieweekend met een eigen groepje van 3 tot 5 personen? Neem gerust contact op! Het is zeer de moeite waard.

Zaterdag:

Rijst: 5 handjes witte basmatirijst koken in ruim water met: stukje fijngesneden gember, 2 kruidnagels, stukje kaneelstokje. ondertussen handje pompoenpitten en kokos licht roosteren en handje rozijnen weken en wassen in warm water. Als de rijst gaar is: afgieten en pitten, kokos en rozijnen toevoegen. Snufje zout er door.

Groente: verschillende groenten in blokjes snijden en even roerbakken in zonnebloemolie. Wij hadden: courgette, prei (klein stukje), rode paprika, venkel, snijbonen, groene aspergetips. Scheutje kokosmelk er door. Even laten sudderen.

Komkommerraita: komkommer raspen en mengen met een paar eetlepels volle kwark tot een smeuig geheel. in een beetje ghee roosteren: komijn, kaljoni (nigella), sesamzaad. Door het komkommermengesl roeren samen met wat zout.

Kerriesaus: papje roeren van een paar eetlepels havermeel (ander soort kan ook, maar wij hadden een glutenvrije deelnemer) met een eetlepel curry kruiden. 3 dl water verwarmen, scheutje kokosmelk er door en wat bouillonpoeder. Papje er door roeren en saus iets laten indikken.

Rucola met tomaat en augurkjes erbij.

Toe voor de liefhebbers: soja-vanillevla

Zondag:

Stamppot: 2 grote gewone aardappels en 2 zoete aardappels gaarkoken en pureren. Krop andijvie zo fijn mogelijk snijden en door de puree roeren en even laten meewarmen. Zo dat de andijvie nog knapperig blijft.

Burgers: potje kikkererwten afgieten (vocht nog even bewaren) en in de staafmixer pureren met 2 wortels in stukjes en een eetlepel ras el hanout kruiden en een beetje zout. Stukje fijngesneden prei er door roeren. In een grote kom doen en zoveel havermeel toevoegen tot het een stijf, nog net kneedbaar beslag wordt. Wordt het te droog: voeg wat vocht toe. Met natte handen tot dunne burgers vormen en bakken in zonnebloemolie.

Rauwkostje: met alles dat op moest: rucola, tomaat, paprika, komkommer, augurk.

Toe: sojavla en kwark, die ook op moesten.

Verrukkelijk tussendoortje:

2 rijpe mango’s schillen en in stukjes snijden. In staafmixer pureren met een potje creme fraiche, klein beetje gember en kaneel en een eetlepel citroensap. in mooie glaasjes serveren en met een klein lepeltje oppeuzelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: