Chaire: Ayurveda blog

Een weg naar eenvoud en eerlijkheid: Ayurvedisch leven en eten

ontbijtje met polenta (ook als lunch of diner te eten)

Posted by chairemy op 25 oktober 2017

Een voedzaam en warm ontbijt is fijn om de hele ochtend op te teren. Ik ben niet zo dol op havermoutpap, maar heb liever hartig. Met lekker veel groenten, ook fijn om kliekjes op te maken.Ok, het is iets meer werk dan een paar boterhammen smeren, maar is toch binnen 10 minuten klaar. Je kunt ook een dubbele portie maken en de helft meenemen als lunch of de volgende dag opwarmen.

4 volle eetlepels polenta (grof maismeel) tot een papje roeren met kokend water. Laten staan om te wellen terwijl je de groenten snijdt.
Beetje ghee of olie in de koekenpan, komijnzaadjes en wat verse gember er bij. Sjalotje fijnsnijden en toevoegen.
Winterwortel, bleekselderij, rode paprika fijnsnijden, toevoegen. Handje diepvrieserwtjes er bij. Even roerbakken. Dan de maispap er bij en goed roeren.  Als het mengsel teveel uitdroogt, beetje heet water er bij doen. Naar smaak iets harder bakken voor een korstje. 2 tomaatjes op olie fijnsnijden en toevoegen. Op je bord parmezaanse kaas er over.

Uiteraard kun je variëren met groenten. Schepje bonen (uit pot of blik) of wat noten in plaats van kaas maakt het een compleet vegan maaltje.

Posted in glutenvrij, Meenemen, Ontbijt of lunch, Recepten | Getagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Recepten voor een yoga-weekend

Posted by chairemy op 18 oktober 2017

Hierbij de recepten van het yogaweekend van september. Gemakkelijke recepten zodat er veel tijd overblijft voor het weekendprogramma. Misschien kun je deze recepten zelf gebruiken als je een planning moet maken voor een groep voor meerdere dagen. We aten met 6 personen. Als toetje had ik verschillende smaken Almhof Roomyoghurt meegenomen en een paar pakken sojavla. Wil je ook eens een yoga-meditatieweekend meemaken met jouw eigen groep? Kijk op http://www.chaire.nl/weekend.htm en neem contact met me op!

Vrijdagavond:
– Soep met pappadums.Verse groenten fijnsnijden: prei, venkel, wortel, paprika, met handje doperwtjes (vriezer) kort koken. Pak biologische tomatensoep (AH heeft een lekkere) toevoegen. Met pappadums, die tegenwoordig kant en kaar te koop zijn. Variatie voor een voedzamer soep: (soja)noedels of pasta of stukjes aardappel er door.

Zaterdagmiddag:
– Witte basmatirijst (klein handje per persoon) gaarkoken.
– Kitchari: stukje verse gember en geelwortel en uitje fijnsnijden, fruiten in ghee of olie met wat komijnzaad en gara masala kruidenmix. Ondertussen gele mungboontjes (klein handje per persoon) goed wassen en uitlekken en een ketel water koken. Mungboontjes in de pan, op hoog vuur even goed roeren, dan heet water toevoegen, nog even roeren en laten gaarsudderen in ongeveer 30 minuten. Verse korianderblaadjes er over (kijk elders op het blog voor kitchari variaties)
– Groenten roerbakken: wat je lekker vindt en wat in het seizoen is. Wij hadden broccoli, courgette, paprika, wortel. Naar smaak uitje of knoflook meefruiten.
– Rucola met tomaatjes
– mangochutney en een potje zoetzure augurkjes

Zaterdagavond:
– Deze schotel kun je warm, lauw of koud eten afhankelijk van het jaargetijde en de tijd waarop je het hebt klaargemaakt. Aardappels (schillen en) in partjes snijden, sperciebonen punten en in stukjes snijden. Afzonderlijk gaarkoken. Mix maken van olijfolie, mosterd, gesnipperd sjalotje, zwarte olijven in plakjes, beetje balsamicoazijn. Gare bonen en aardappels hierdoor scheppen. Vlak voor het opdienen een blok verkruimelde feta en wat verse peterselie er door scheppen.
– veldsla met tomaatjes er bij

Zondagmiddag:
– rijst/mungburgers. De avond tevoren in de week zetten: per persoon een klein handje groene mungbonen en 1/2 handje witte basmatirijst. De geweekte bonen en rijst afgieten. Garam masala toevoegen, asafoetida, zout en verse fijngesneden gember en een beetje water. Pureren met de staafmixer, indien nodig water toevoegen, moet de consistentie van dik pannekoekbeslag krijgen. Hiervan burgers of pannekoekjes bakken in wat olie. (elders op de blog variaties voor deze burgers) Gebruik een pan met goede anti-aanbaklaag.
– Waterkers met tomaat en paprika
– Raita: 1 grote komkommer grof raspen. Mengen met een aantal eetlepels volle (10%vet)yoghurt. In een beetje ghee of olie fruiten: komijn, kaljoni, knoflook of asafoetida, versgemalen zwarte peper. Dit mengel van ghee en kruiden door het komkommermengsel scheppen. Vlak voor opdienen wat verse korianderblaadjes er over.
– mangochutney

Posted in Recepten | Leave a Comment »

“Indiaas” van de tuin en uit de winkel

Posted by chairemy op 7 augustus 2017

Ik kookte voor Sylvia en at natuurlijk lekker een hapje mee. Alle groente behalve de paprika kwam vers van de tuin. De aardappeltjes ook. Expres wat meer gemaakt voor een extra portie voor de volgende dag.

1e: Gele mungboontjes wassen en gaarkoken. Handje snijbonen, paar worteltjes, gele paprika zachtjes roerbakken in wat olie. Als de boontjes gaar zijn deze erdoor roeren, kruiden met zout en kitchari kruiden (of garam masala of iets anders dat je in huis hebt)
2e: Knoflook, rooseveltaardappeltjes en courgetteblokjes roerbakken in wat olie.
3e: Milde, volle yoghurt mengen met veel verse koriander en wat zout, gemalen zwarte peper en komijn.

Daarbij 3 dingen kant en klaar uit de winkel: pappadums, atjar tjampoer en mango chutney.

3 plus 3

 

Posted in Recepten | Leave a Comment »

wortel/pompoen/erwten: vegaburgers en brood!

Posted by chairemy op 7 mei 2017

Het begon weer eens met restjes:  het laatste pompoentje (ter grootte van een grapefruit) van de oogst van vorig jaar en een paar winterwortels: in stukjes snijden (tip voor de wortel: met een dunschiller zijn ze snel schoon) en koken in ruim water met een snuf geelwortelpoeder. Daarna pureren.
Ook een aangebroken pak spliterwten lag al lang in de kast: goed wassen, paar uur weken, gaarkoken met asafoetida (dit voor goede verteerbaarheid)

Gare erwten bij de groentepuree scheppen en nogmaals pureren. Ik had toen ongeveer 0,6 liter dikke puree. Dan verder zoeken naar kliekjes: broccoli, venkel, prei (laatste winterprei van de tuin) heel fijnsnijden en door de puree roeren. Zout, peper, ras-al-hanout (of garam masala), komijnzaad er door. Of andere groenten en kruiden die jij lekker vindt of in huis hebt.

Vervolgens beetje bij beetje volkoren (spelt)meel er door roeren, totdat het een zeer stijf beslag is dat je nauwelijks nog met de lepel kunt bewerken. Een paar uur of een nacht (koelkast) laten staan maakt het nog wat steviger.

Burgers bakken door wat olie in de pan goed te verhitten en hoopjes beslag te scheppen. Op lager vuur goed gaar laten worden. Keren voor een knapperig korstje aan de andere kant. Als je zonder vet wilt  bakken, spreid het beslag dan op een bakplaat en doe het in de oven. Lekker met wat mangochutney.

Het beslag kon niet allemaal in de pan. Met het restant heb ik de volgende dag brood gebakken, volgens mijn naan-brood recept, dat je elders op de blog kunt lezen. Volkoren speltmeel aan het beslag toevoegen en goed doorkneden tot een stevig brooddeeg. Voor de smaak deed ik er nog een beetje kefir en een klein lepeltje roomboter bij, maar dat hoeft niet. Platrollen of kneden en bakken in de grilpan.

Ik at dit brood vanavond bij een roerbakgerechtje met de eerste groene asperges en knoflooksprietjes van de tuin! Verrukkelijk. Zo zie je: oogsten gaat altijd door.

Posted in brood, Doe-het-zelf, peulvruchten, verrassend :-), vleesvervangers, Volkstuin | Getagged: , , , | Leave a Comment »

“Naan”brood met kefir

Posted by chairemy op 9 april 2017

Eerst de grillpan op het vuur zetten om goed warm te worden.
5 volle eetlepels volkoren speltmeel in een diep bord. snufje zout en halve theelepel bakpoeder erdoor roeren. theelepel ghee en een klein scheutje kefir (die lekkere rauwmelkse kefir-drank van Ekoplaza waar ik al eerder over schreef). Eerst roeren met de lepel, dan stevig kneden met je handen. Als het deeg te droog is een klein beetje water toevoegen, vaak is het al genoeg om een hand nat te maken. En natuurlijk: als het deeg te nat is wat meel toevoegen. Met je handen of met een deegroller tot een plat broodje vormen en bakken in de grillpan. Ongeveer 5 minuten, paar keer omkeren. Warm opeten, bijvoorbeeld met soep of salade.

Door de kefir wordt het brood heerlijk smeuig en gaat het ook een beetje rijzen.

Posted in brood, Recepten, snel klaar, zuivel | Getagged: , | Leave a Comment »

Amaranth en rabarber

Posted by chairemy op 9 april 2017

De eerste rabarber geoogst. Gekookt met wat vanille en daarna een drupje rozenwater en wat suiker er door. Ik had nog wat gekookte amaranth staan. Dat is van zichzelf nogal plakkerig. Door de rabarber geroerd werd het een fijne stevige “pap”. Heerlijk als (meeneem)maaltje.

Posted in Recepten, Volkstuin | Getagged: , , , | Leave a Comment »

Amaranth in het brood

Posted by chairemy op 19 februari 2017

Ik schreef kort geleden over amaranth in de soep en heb nu ontdekt dat gekookte amaranth ook heel goed in brood meegebakken kan worden.

Kook amaranth met ruim water gaar (25 minuten ongeveer) Laat het een tijdje staan, zodat het nog meer water opneemt.

doe 2 volle lepels amaranth in een kom, meng met wat zout, olie/boter, bakpoeder en 3 volle lepels volkoren meel. Goed kneden en water of meel toevoegen tot het een stevig deeg is (is ook afhankelijk van hoe vochtig de amaranth is). Het is een vrij kleverig deeg, houd water en meel dus binnen handbereik. Met je handen tot een plat brood drukken en iets bestuiven met meel. Bakken in de grillpan of in de oven.

Uiteraard kun je varieren met smaak, door toevoegen van kruiden, noten, zaden etc. Of door het water te vervangen door yoghurt of karnemelk.

Posted in brood, Ontbijt of lunch, Recepten | Getagged: , | Leave a Comment »

kefir

Posted by chairemy op 8 februari 2017

Ekoplaza in Enschede heeft sinds kort heerlijke rauwmelkse Kefir te koop. Ik meng dat met gefilterd water (ongeveer half om half) en voeg een beetje ahornsiroop, vanillepoeder, citroensap en citroenrasp toe. Verrukkelijk!

De Kefir zo uit de fles is dik genoeg om als toetje weg te lepelen.

Posted in Doe-het-zelf, Drinken, Recepten, zuivel | Getagged: , , , | Leave a Comment »

Amaranth in de soep

Posted by chairemy op 22 januari 2017

Geen recept, maar een kooktip. Heb je al eens Amaranth geprobeerd? Erg lekker, maar ook onhandig om te koken, het zijn piepkleine korreltjes en na het koken wordt het een soort papje met korreltjes. Niet echt handig of aantrekkelijk. Vorige week bedacht ik om amaranth door een maaltijdsoep te doen! En wat een goed idee. Het smaakt heerlijk, bindt de soep een beetje en is voedzaam en gezond.

Kook eerst de amaranth in ruim water en gebruik dat als basis voor de soep. Of kook de amaranth apart en voeg het dan met kookwater en al toe aan je soep (bij bijv. pompoensoep, na het pureren)

Posted in Recepten, Soep, verrassend :-) | Getagged: | Leave a Comment »

zelfgemaakte chocola

Posted by chairemy op 22 januari 2017

Dit weekend weer eens chocola gemaakt:

gelijke delen rauwe cacao, kokosolie, (palm)suiker (ik gebruikte een kommetje van 50 ml) in een kom. Die op een kom heet water zetten, zodat de olie smelt. Goed door elkaar roeren. Op smaak brengen met geraspte sinasappelschil (van een hele, bio sinasappel) en wat vanillepoeder en evt een snufje zout. Goed door elkaar roeren, het moet een dikke brij worden. Eventueel nog wat cacaopoeder toevoegen. Uitgieten/smeren op een stuk bakpapier. In de koelkast laten opstijven en dan in stukken breken. Direct uit de koelkast eten, op kamertemperatuur wordt het snel weer zacht.

Variaties: fijngewreven muntblaadjes, gemalen gedroogde bessen, gehakte of gemalen noten, kokos.

 

Posted in Doe-het-zelf, Recepten, Zoete hap | Getagged: , , , | Leave a Comment »